Verfrissend TFS wint de eerste derby van het seizoen tegen Houtigehage overtuigend!

Gepubliceerd op 9 september 2024 om 14:05

Drachtstercompagnie, 7 september

Zaterdag 7 september was het zover, de eerste derby van het seizoen stond op het programma. TFS treft buurtdorp Houtigehage niet alleen in de competitie, maar ook in de beker.

De wedstrijd begon met een minuut stilte ter nagedachtenis van de overleden voorzitter van VV Rottevalle. Na deze minuut stilte klinkt het eerste fluitsignaal van arbiter Simon Jager, die een goede wedstrijd vloot. Wel zou de scheidsrechter meerdere keren zijn kaarten mogen trekken met een totaal van twee rode en negen gele kaarten.

Na één minuut moet de arbiter al in actie komen na een harde tackle vanaf de kant van Houtigehage en is ook te zien met wat voor intenties de tegenpartij richting de kompenije is gekomen. Na zeven minuten wordt een diepte bal van Klaas Nijboer netjes binnen gehouden door Wessel de Wagt die deze bal vervolgens ook nog voor krijgt. De voorzet wordt gepareerd door de paal maar komt vervolgens voor de voeten van Daan Vlastuin die de bal hard en zuiver binnen schiet: 1-0. In de veertiende minuut is het Nino Faber die de bal vanuit een vrije trap goed voorgeeft op het voorhoofd van Daan en nog geen tien minuten later maakt dezelfde Daan de 2-0. Het publiek knippert twee keer met de ogen, Wessel geeft de bal goed voor op Daan en hij weet hiermee zijn derde goal en dus een loepzuivere hattrick te maken binnen zestien minuten!

TFS zet deze goede lijn door en in de 23ste minuut is het Daan die Wessel weg steekt die vervolgens het één op één moment met de keeper niet verzuimt en de 4-0 maakt. Na deze goal is de wedstrijd eigenlijk wel gespeeld en neemt TFS wat gas terug. Waarbij Houtigehage al een paar keer goed is weggekomen om de wedstrijd met tien man te vervolgen, is het toch TFS die onverwachts met tien man komt te staan. In de 45ste minuut krijgt een speler van TFS rood omdat de scheids vindt dat er wordt nagetrapt. In de videobeelden onder dit bericht is wel te zien dat het natrappen van beide spelers komt, ziet de scheidsrechter het helaas alleen van de kant van TFS. Door deze rode kaart gaat TFS toch nog met een slecht gevoel de rust in.

Omdat TFS de gehele tweede helft met een mannetje minder moet spelen, past trainer Robin van Es zijn plan aan naar de wedstrijd gewoon zakelijk uit te spelen. Er gebeurt dan ook niet veel in de tweede helft. Wel doet Houtigehage nog iets terug in de 75ste minuut. Het is Jacques van der Schaaf die uit de eerste echte kans van Houtigehage de 4-1 binnen schiet. Maar de overwinning van TFS komt geen enkel moment meer in de problemen. Ook Houtigehage eindigt de wedstrijd niet met tien man. In de negentigste minuut krijgt een speler van Houtigehage zijn tweede gele kaart wegens protesteren, dat omdat de grensrechter en scheidsrechter niet met elkaar op één lijn zitten wat betreft inworp en corner. Uiteindelijk komt het eindsignaal en wint TFS de derby met 4-1 van Houtigehage.

Voor volgende week staat er weer een bekerwedstrijd gepland. TFS ontvangt 4e klasser Bakkeveen om 15:00 thuis. Eerder dit jaar werd er ook al geoefend tegen de 4e klasser en eindigde de wedstrijd in een 1-1 gelijkspel.

Player of the Match van TFS - Houtigehage volgens voetbal.nl: Daan Vlastuin